Sollentuna har ett av Sveriges bästa företagsklimat

Publicerad 8 november 2017
Text: Anette Bodinger

Arne Wallström, vd för Helenius Ingenjörsbyrå. Foto: Petter Karlberg / KARLBERG media AB
Sollentuna är en av Sveriges företagsvänligaste kommuner. Det visar inte minst den stadiga topplaceringen i Svenskt Näringslivs ranking.
– Det fina resultatet är frukten av mycket medvetet arbete med dessa frågor, säger Henrik Thunes, kommunstyrelsens ordförande.

Henrik Thunes, kommunstyrelsens ordförande i Sollentuna. Foto: Sollentuna kommun / Erja Lempinen
Sollentuna kommun hamnade återigen bland de främsta i Svenskt Näringslivs ranking där företagen själva får ge sin syn på det lokala företagsklimatet. Bakom framgången ligger en mycket medveten satsning på att göra det enkelt, effektivt och smidigt att driva företag i kommunen. Ett konkret exempel är den digitala Tillståndsguiden.
– Här har vi har samlat all den information som företagare kan tänkas behöva för att söka olika tillstånd från kommunen. En del av kommunens kontaktcenter servar våra företag så att de snabbt och enkelt ska kunna komma i kontakt med tjänstemän och handläggare av olika frågor som sorterar under kommunens verksamhet, berättar Henrik Thunes.
Näringslivsluncher där kommunens företagare bjuds in till arrangerade program och företagsbesök är andra viktiga delar i arbetet.
– Ett par gånger varje månad gör vi företagsbesök för att få en bättre förståelse för företagens vardag. Andra gånger arrangerar vi halvdagar då hela kommunstyrelsens arbetsutskott gör företagsbesök för att lära känna ett företag och dess behov, förklarar Henrik Thunes.

Nära dialog
Arne Wallström, vd för Helenius Ingenjörsbyrå som grundades 1965, skriver gärna under på att hans verksamhet verkar i en mycket företagsvänlig kommun.
– Jag har arbetat i företaget i 23 år, samarbetet med kommunen har genomgående präglats av stor lyhördhet och snabbhet. Under de gångna åren har vi vid ett flertal gånger fått besök från kommunrepresentanter där enda anledningen varit att de vill höra hur läget är och om det är något vi skulle behöva hjälp med. Det måste vara unikt.
Under de mer än 50 år som Helenius Ingenjörsbyrå, konsulter inom energi, inomhusklimat och projektledning, verkat i kommunen har verksamheten gått från sex anställda till dagens nära 80 medarbetare.
– Min erfarenhet är att alla processer löper mycket enkelt, snabbt och smidigt, säger Arne Wallström.
Att kommunen bjuder in till diskussion kring olika frågor som till exempel trygghet och säkerhet är något som Arne Wallström ser som mycket positivt.
– När något dyker upp är de snabba på att gå från ord till handling, man får aldrig svaret att de ska börja med att göra en utredning. Här är det både mycket snack och mycket verkstad.
Arne säger att han varmt kan rekommendera andra företagare att etablera verksamhet i kommunen.
– Sollentuna är en av de bästa kommuner man kan verka i. De har ju fått flera utmärkelser och jag kan med egen erfarenhet säga att det ligger mycket arbete bakom de framskjutna placeringarna. Här finns en stor öppenhet och närhet mellan näringsliv och offentlig sektor, vi behöver hjälpas åt för att det ska bli riktigt bra och det är en stor anledning till att företagandet fungerar så smidigt här i kommunen.

Anna Hamberg, näringslivschef i Sollentuna. Foto: Sollentuna kommun / Erja Lempinen
Ständig förbättring
För att fortsätta ligg i topp och ta höjd för framtiden arbetar kommunen på alla fronter för att ytterligare förbättra företagsklimatet.
– Vi tror på att arbeta metodiskt med både externa och interna insatser. Vi genomför nu en stor satsning på en intern kurs i service och bemötande. Programmet omfattar 130 personer med representation från alla våra kontor. Syftet är att skapa förståelse för hur vårt näringsliv ser ut, vad företagen har för behov och hur vi kan bemöta och serva dem på bästa sätt, säger Anna Hamberg, näringslivschef.
Om tio år har Sollentuna Sveriges bästa företagsklimat och redan inom ett par år är siktet inställt på att Sollentuna ska hamna högst upp i rankingen.
– Ett bra företagsklimat skapar tillväxt, arbetstillfällen och skatteintäkter. På så vis säkerställer vi hela kommunens framtid och får in pengar som kan satsas på välfärd och på att utveckla kvalitet och effektivitet i våra egna verksamheter. Att vi idag rankas som Sveriges näst bästa företagarkommun ser vi som ett välkommet kvitto på att vi är på rätt väg, fastslår Henrik Thunes.