Gullspång klättrade 91 placeringar på rankingen

Publicerad 8 november 2017

Elisabeth Olsson, kommunchef i Gullspångs kommun. Foto: Elin Asp
När Svenskt Näringsliv hösten 2017 presenterade resultatet från sin årliga ranking av näringslivsklimatet i Sveriges kommuner klättrade Gullspångs kommun näst mest i hela Sverige. Gullspångs kommun är en liten kommun som verkligen förstår vikten av att samverka med näringslivet för att tillsammans nå konkreta mål som gynnar hela kommunen.

– Vi har arbetat konsekvent för att stärka vår attraktivitet. Vår målsättning är att ge ett varmt och professionellt bemötande. Vi ska vara pålitliga och trygga, men också kunna erbjuda kommunens företagare det lilla extra. Svenskt Näringslivs senaste ranking är ett kvitto på att våra ansträngningar burit frukt, säger Elisabeth Olsson, kommunchef i Gullspångs kommun.

Livskvalitet
Kommunen jobbar med ambassadörer för att locka nya invånare att upptäcka den unika livskvalitet som Gullspång erbjuder. Som att ha en egen täppa, att kunna jobba på distans, att låta barnen gå i en trygg och bra skola, att ha naturen runt knuten, att ha lagom pendlingsavstånd till flera större städer, att leva i en lugn och avstressad miljö, att ha mer kvar i plånboken för att boendet är prisvärt, att ha närhet till sjöar och vattendrag där du kan fiska, bada och ha egen båt. Allt detta kan bli verklighet i Gullspångs kommun.

Gemensamt utvecklingsbolag
– Våra politiker har beslutat att bilda ett näringslivsråd där våra lokala företag kan spela in sina perspektiv. Kommunen och det lokala näringslivet har också startat ett gemensamt utvecklingsbolag som för närvarande arbetar för att renovera hotellet i kommunen. Hotellverksamheten efterfrågas av företagen och när vi tillsammans jobbar mot gemensamma mål ökar förutsättningarna för att lyckas, säger Elisabeth Olsson.
Ytterligare ett framgångsrikt samverkansexempel är de 24 nybyggda lägenheter som i höst står inflyttningsklara i Hova. Lägenheterna är ett resultat av näringslivets efterfrågan på attraktiva bostäder.

Problemlösande attityd
Servicekänsla och ett problemlösande arbetssätt utmärker näringslivsservicen i Gullspångs kommun. Bland tjänstemännen finns en uttalad vilja att snabbt hjälpa kommunens företag, oavsett vilken frågeställning de har.
– Vi skräddarsyr ofta team med olika kompetenser baserat på varje enskild fråga. Vi är också snabba med att, via nyhetsbrev, delge våra företagare information som kan intressera dem. Vi arrangerar regelbundna företagsfrukostar och näringslivsansvarig fungerar som en samlad väg in i kommunen för företagen, säger Elisabeth Olsson.

Gullspångs kommun
Gullspångs kommun är en kommun i Västra Götalands län med drygt 5 200 invånare. Kommun erbjuder livskvalitet i form av sjölivet på Vänern och storslagna skogar i Tiveden. Inom en timmes restid har du tillgång till Skövde, Karlstad och Örebro. Gullspångs kommun är en kommun för alla!
www.gullspang.se