Kvalitetsmässan

Publicerad 11 november 2019
Text: Anette Bodinger Larsson
Foto: Kvalitetsmässan

Den snart förestående Kvalitetsmässan fokuserar på ett smartare samhälle.
– Förutom nya tekniska lösningar och möjligheter belyser vi även mjuka faktorer som till exempel nya arbetssätt och hur ledarskapet måste förändras i takt med tiden, säger Henrik Edman, direktör på Kvalitetsmässan.

Henrik Edman, direktör på Kvalitetsmässan. Foto: Emelie Asplund

Kvalitetsmässan är Europas största konferens- och fackmässa med fokus på verksamhets- och samhällsutveckling. Årets program innehåller inte mindre än 170 seminarier där toppolitiker blandas med innovativa nytänkare, forskare med toppchefer och utvecklingsmänniskor från hela Sverige med personer från övriga världen som hjälper till att lyfta blicken globalt.
Samtidigt bidrar fem nationella utmärkelser till att konferensprogrammet erbjuder en smältdegel av goda idéer och framgångsrika exempel på utveckling. Utmärkelserna fungerar som en utvecklingskatalysator för kommuner, landsting, regioner och statliga myndigheter som redan är i framkant och som gärna delar med sig av sina erfarenheter.

Ett Smartare Samhälle
Årets tema, Ett Smartare Samhälle, är valt dels med tanke på alla nya tekniska lösningar som finns tillgängliga, dels med tanke på att alla måste jobba smartare, organisera sig smartare och även leda verksamheter och organisationer på ett smartare sätt.
– När det kommer till digitalisering och transformation är de mjuka faktorerna minst lika viktiga som de hårda, säger Henrik Edman.
För den som vill ta del av andras erfarenheter finns många kommuner, landsting och statliga myndigheter på plats för att dela med sig av erfarenheter från sitt eget arbete. Deltar gör bland annat de nordiska digitaliseringsmyndigheterna samt Nordiska ministerrådets generalsekreterare med fokus på digitalisering.
– Kvalitetsmässan sätter ljuset på hur man kan skapa ett smartare samhälle för alla, fastslår Henrik Edman.

Kvalitetsmässan

Kvalitetsmässan pågår 12–14 november i Göteborg. I samband med mässan utses bland annat vinnarna av de prestigefulla utmärkelserna Sveriges KvalitetsKommun, Sveriges DigitaliseringsKommun och Sveriges Modernaste Myndighet.

De kan vinna:

Nominerade till Sveriges KvalitetsKommun är:
• Luleå kommun
• Norsjö kommun
• Sollentuna kommun
• Vallentuna kommun
• Ängelholms kommun

Nominerade till Sveriges DigitaliseringsKommun är:
• Karlskrona kommun
• Karlstads kommun
• Lidingö stad
• Södertälje kommun