Nacka ger näringslivet förutsättningar för tillväxt

Publicerad 8 november 2017
Text: Sandra Ahlqvist

Thea Mårdbrant, operativ chef för Nobelberget, Martin Lagerberg, vd för Nobelberget och Jesper Weidlitz, vd för Urban Deli. Foto: Patrik Lindqvist
I Svenskt Näringslivs senaste ranking hamnar Nacka på en imponerande tredjeplats och det är långt ifrån första gången som kommunen tar hem en av rankingens topplaceringar. Kommunen satsar aktivt på att skapa förutsättningar som främjar såväl näringsliv som invånare, och 2016 var Nackas företag vinstrikast i Sverige.

Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande i Nacka. Foto: Sören Andersson
Nackas framgångar inom näringslivet beror mycket på kommunens välutbildade och entreprenöriella invånare. Det är Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande (M), övertygad om.
– Här finns massor av kreativa idéer som resulterar i företag, och jag vill att man ska kunna förverkliga sina drömmar här i Nacka, oavsett om det handlar om företag, utbildning, eller att bo och leva. Det är upp till oss politiker att underlätta allt från bygglov och upphandling av tjänster till mångfald inom välfärden. Vi har en bejakande och öppen attityd, det ska vara lätt och enkelt att starta ett företag. Det är en målbild vi förmedlar till alla våra medarbetare.

15 000 nya arbetsplatser
För några år sedan tecknade kommunen ett avtal med landstinget om att bygga ut t-banan till Nacka och att bygga 13 500 bostäder fram till 2030. Dessutom har kommunen beslutat att under samma tidsperiod skapa 15 000 nya arbetsplatser, varav majoriteten i privat regi. Gerdau poängterar dock att det inte är antalet som är det viktiga, utan möjligheten att på allvar bygga stad i Nacka. Där får han medhåll av näringslivsdirektören Anders Börjesson.
– Vi vill bygga vidare på stadsbegreppet utanför Stockholm stads gränser och in i Nacka. Där går utvecklingen av kommunen för att både bo och arbeta, hand i hand, och därför utformade vi en näringslivsstrategi med grund i kommunens egen rådighet. Vi frågade oss själva vad vi har för inverkan på företagens möjligheter att verka och utvecklas och stärkte sedan våra tjänster gentemot såväl privatpersoner som företag. Vi etablerade en nyföretagarrådgivning och hårdsatsade på olika samarbetsorganisationer, vilket gav snabbt resultat och 2016 var företagen här de vinstrikaste i hela Sverige.

Anders Börjesson, näringslivsdirektör i Nacka. Foto: Sören Andersson
Planerar framåt
Kommunen driver flera projekt för att skapa bästa möjliga förutsättningar för näringsliv och boende i Nacka. Några exempel inkluderar att stärka kommunens infrastruktur och tillgänglighet, att ha Sveriges bästa förskolor och skolor, vara generösa med vuxenutbildning och att utveckla metoder för att matcha kompetens som rimmar med vad företagen i Nacka behöver.
– Det som ligger framför oss är att utveckla de framgångsrika aktörer vi redan har och att i samverkan med fastighetsaktörer hitta lämpliga ytor för exempelvis kontorssammanhang och andra etableringar. Till syvende och sist handlar det om att ge förutsättningar för tillväxt, konstaterar Gerdau och Börjesson.

För dialog om högt och lågt
Några av de entreprenörer som har etablerat sig i Nacka är Jesper Weidlitz, vd för Urban Deli, och Martin Lagerberg och Thea Mårdbrant, vd respektive operativ chef för Nobelberget. För Weidlitz var det framförallt Nackas snabba utveckling som kändes spännande, men tillgången till rätt lokaler spelade också stor roll.
– Nacka är ett expansivt område och både fastighetsägare och kommunen har många intressanta planer. Det är ett område med hög tillgänglighet och jag kan föra en dialog med kommunen om högt och lågt. Ibland är det större frågor, såsom verksamhetsändring, detaljplaner eller trafikflöden, ibland handlar det bara om att stämma av. Det är lyhört och öppet och det är ständigt kreativa och proaktiva projekt på gång. Man förstår entreprenörsaspekten och ser varför det är bra för både företagen och kommunen.

Progressiv och växande kommun
För Mårdbrant och Lagerberg handlade det om att skapa något annorlunda på en unik plats och Nacka som kommun var initierande och pådrivande i att möjliggöra projektet, som hade målet att skapa en annorlunda kulturdestination i Stockholm.
– Vi är vana att arbeta med större kommuner, men att vara verksam i en mindre kommun har verkligen underlättat dialog och samarbete när det gäller tillstånds- och myndighetsfrågor, berättar Lagerberg.
– Nacka är en spännande plats att jobba mot, dels av den uppenbara anledningen att det är en progressiv och snabbt växande kommun och dels att vi har ett nyfiket närområde och engagerade invånare och företag, säger Mårdbrant.
Båda anger närheten till Stockholm som en mycket positiv aspekt med Nacka och betonar vikten av kollektiva färdmedel.
– Vi har fått tvärbanan ett stenkast ifrån oss, vilket är guld, men drömmen vore att även få t-banestationen Nobelberget runt knuten. Det ska bli spännande att se hur utvecklingen ser ut, avslutar Lagerberg.