Näringslivsklimatet i Knivsta är bäst i Uppsala län

Publicerad 13 november 2018

Pernilla Westerback, näringslivssamordnare i Knivsta kommun  och Lotta Wiström, ordförande för Knivsta Företagarförening.
Pernilla Westerback, näringslivssamordnare i Knivsta kommun och Lotta Wiström, ordförande för Knivsta Företagarförening.
Knivsta är nummer ett i Uppsala län enligt Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. I Knivsta drar politiker, tjänstemän och företagare åt samma håll och känner ett gemensamt ansvar för ett förbättrat företagsklimat. Entreprenörsandan är stark i kommunen, som ligger mitt i Sveriges främsta tillväxtregion.

– Vi är stolta över att ha skapat ett antal välfungerande forum och mötesplatser i nära samverkan med kommunens företag. Ett sådant exempel är gruppen Näringsliv i samverkan, där politiker, kommunala tjänstemän, företagare och företagsfrämjande organisationer regelbundet möts för att diskutera aktuella företagarfrågor, säger Pernilla Westerback, näringslivssamordnare i Knivsta kommun.
Knivstas strategiska läge nära Uppsala, Arlanda och Stockholm samt de goda kommunikationerna är det som företagarna här uppskattar mest enligt Svenskt Näringslivs ranking. I år klättrade Knivsta och placerade sig etta i länet och på plats 33 totalt, en förbättring med 14 platser sedan i fjol. I rankingen framgår också att företagarna i Knivsta tycker att kommunen i hög grad ger god service och vägledning.

Samarbete och god förståelse
– Vår målsättning är förstås att ständigt bli ännu mer attraktiv som företagskommun och att fler företag ska hitta hit. Här råder en stark framtidsanda och befolkningen växer stadigt. Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra servicenivån gentemot kommunens företag och placerar företagarfrågor allt högre på agendan, säger Pernilla Westerback.
– Samarbetet mellan kommunen och företagarföreningen har blivit betydligt bättre över tiden. Nu bedriver vi tillsammans ett kontinuerligt arbete med återkommande gemensamma träffar, forum och mötesplatser. Jag upplever att det finns en god förståelse från båda håll för respektive parts förutsättningar och prioriteringar, säger Lotta Wiström, ordförande för Knivsta Företagarförening.

Välbesökta gemensamma företagsaktiviteter
En öppen dialog mellan företag och kommunen samt en känsla av att kommunen ständigt strävar efter att förbättra samverkan och service gentemot företagen är två framgångsfaktorer bakom Knivstas fina placering i Svenskt Näringslivs ranking.
– Vår placering i rankingen är ett kvitto på att vi tillsammans arbetar i rätt riktning. Det märks inte minst på att uppslutningen på företagarföreningens och kommunens gemensamma företagsaktiviteter och träffar har blivit betydligt bättre, säger Lotta Wiström.

Knivsta kommun
Knivsta är en tillväxtkommun med en påtaglig framtidsanda. Kommunens unika läge i Arlandaregionen gör att företagen hamnar mitt i Sveriges största arbetsmarknadsregion där företagen verkar över kommungränserna. Knivsta kommun välkomnar nystart och nyetableringar av företag i kommunen. Vi strävar efter att i möjligaste mån underlätta hanteringen, exempelvis i samband med bygglov, för att göra processen så effektiv och smidig som möjligt.

Knivsta kommun
Centralvägen 18