Smidiga Heby kommun med bra geografiskt läge

Publicerad 24 november 2016

Marie Wilén, kommunalråd och Emma Burstedt, kommunchef i Heby kommun.
Heby kommun i Uppsala län har blivit uppmärksammat för entreprenörskap och framåtanda. Stora och små företag väljer Heby eftersom kommunen målmedvetet har skapat goda förutsättningar för företagande och inflyttning.

För två år sedan utsåg organisationen Företagarna Tärnsjö Garveris vd Axel Bodén till årets tredje bästa företagare i hela Sverige. 2015 tog e-handelsbolaget Apoteas grundare Pär Svärdson hem förstapriset i samma tävling. Att två så olika företag har placerat sig på topplistan två år i rad är ingen slump då Företagarna har utsett Heby kommun till en av landets 21 bästa kommuner när det gäller goda förutsättningar för företagande.
– Allt började egentligen när tillverkningen av lantbruksmaskiner lades ner i slutet av 1980-talet. Deras lokaler omvandlades, med hjälp av familjen Wall, till Morgongåva Företagspark där flera företag, bland annat många e-handelsbolag, har samlats genom åren. Vi har blivit duktiga på att ta hand om nyetableringar, och e-handel föder e-handel, säger kommunalrådet Marie Wilén.
Adlibris, som nu är en av regionens största privata arbetsgivare, var det första e-handelsföretaget som flyttade in i företagsparken och därefter har företag som Babyland, Discshop, Apotea, Happy Yachting och Delitea etablerat sig där. Marie Wilén berättar att företagen har uppgett fem faktorer som skäl till att de valde Heby kommun.
– Bra hyresvärd och att all logistik finns på plats är två faktorer. Stora transport- och logistikföretag åker redan till Heby, vilket är en fördel för e-handelsföretag som söker en ort att etablera sig i.

Serviceinriktade
Det geografiska läget vid riksväg 72 är en annan faktor. Inom en radie av 8,5 mil finns ett flertal stora städer, järnvägsnät, motorväg, hamn och Stockholm Arlanda Airport. I regionen finns även tillgång till bra personal, vilket är en viktig faktor. Ungdomsarbetslösheten är mycket lägre i kommunen än övriga landet. För företagen är dessutom en serviceinriktad kommun en väldigt viktig faktor. Kommunchefen Emma Burstedt förklarar kommunens stöd vid nyetableringar.
– Vi är den lilla, snabba och företagsvänliga kommunen som samlar alla kompetenser runt företagen och lotsar dem rätt från början. Kommunen har korta beslutsvägar och hjälper till med detaljplaner, bygglov och förmedlar kontakt med vårt gedigna lokala nätverk samt Arbetsförmedlingen.
I början av 2015 byggde Apotea en ny lokal på 5 000 kvadratmeter och i november i år godkände kommunfullmäktige planerna på att låta företagsparken växa med ytterligare 40 000 kvadratmeter.
– Det är en stor och viktig satsning som kommunen gör för att ge näringslivet chans att fortsätta växa. Vi har även satsat mycket på skolan och lärarnas kompetens, vilket har lett till höga skolresultat de senaste åren. Heby är en attraktiv ort att bo och verka i.

Heby kommun
• Drygt 13 700 invånare
• God tillväxt. Uppsala läns hetaste kommun 2016 enligt Företagarna.
• Närhet till städer som Uppsala, Stockholm, Västerås och Gävle.
• Goda kommunikationer via järnvägsnät, motorväg, hamn och Stockholm Arlanda Airport.
• Hantverkstradition och tillgång till bra personal.
• Höga skolresultat efter särskild satsning på skolan.
• Vackra boendemiljöer och bred friluftskommun.

Kommunchef Emma Burstedt:
emma.burstedt@heby.se, 0224-361 19