Kvalitetsmässan – det offentliga Sveriges viktigaste mötesplats

Publicerad 8 november 2017
Text: Annika Wihlborg

Foto: Kvalitetsmässan
Den 14–16 november är det dags för Kvalitetsmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Mässan arrangeras vartannat år och är en av de främsta mötesplatserna för hela den offentliga sektorn. Under tre mässdagar väntar bland annat prisutdelningar, ett gediget seminarieprogram med 168 programpunkter, drygt 150 utställare och konceptområdet ”Den smarta staden”.

Kvalitetsmässan är Europas största konferens och fackmässa om verksamhets- och samhällsutveckling. Temat för Kvalitetsmässan 2017 är “Det nya Sverige”.
– Vi valde temat eftersom den svenska välfärden befinner sig i en förändringsfas med nya utmaningar och möjligheter som väntar, bland annat inom migration, integration, arbetsmarknad och digitalisering. Ett övergripande tema på mässan blir därför hur digitalisering, innovationer och nya idéer för verksamhetsutveckling kan bidra till att bibehålla en välfärd i världsklass även i framtiden, säger Henrik Edman, vd för Kvalitetsmässan.

Henrik Edman, vd för Kvalitetsmässan. Foto: Emelie Asplund
Program med många parallella spår
Seminarieprogrammet på Kvalitetsmässan 2017 är minst sagt gediget. På tre dagar arrangeras 168 seminarier som följer sju olika temaspår: arbetsmarknad, integration och hållbar tillväxt; ledarskap; ekonomi och styrning; trender, framtid och digitalisering; skola; välfärdsteknologi i vård och omsorg samt kompetensutveckling för förtroendevalda kommunpolitiker.
– Vi har skapat ett seminarieprogram med fjorton parallella programpunkter under hela mässan. Det ger mässbesökarna goda möjligheter att skräddarsy sitt eget seminarieprogram utifrån intresse och relevans. Kvalitetsmässan ger därmed en unik möjlighet till bred och mångfacetterad kompetensutveckling för hela den offentliga sektorn, säger Henrik Edman.
Vid sidan av det stora konferensprogrammet arrangeras även Öppet forum ute på mässgolvet. Öppet forum består av halvtimmeslånga kostnadsfria seminarier på fyra teman: ledarskap & utveckling, vård & omsorg, skola samt samhällsutveckling.

Många politiker medverkar
– Kvalitetsmässan är verkligen en dynamisk mötesplats, många mässbesökare uppskattar möjligheten att knyta nya kontakter och utbyta erfarenheter med kollegor från olika delar av landet. Under mässdagarna sker många spontana möten som ofta bidrar till utveckling i någon form, säger Henrik Edman.
För den som vill ta del av och dra lärdom av andras erfarenheter finns många kommuner, landsting och statliga myndigheter som kommer att dela med sig av erfarenheter från sitt eget arbete. På plats på årets mässa finns fyra partiledare och sex ministrar, däribland finansminister Magdalena Andersson, som medverkar på mässans invigningsseminarium. Det politiska perspektivet kommer därmed att i allra högsta grad vara närvarande på årets mässa. Här finns även utrymme för internationella utblickar. På Kvalitetsmässans avslutningsseminarium talar exempelvis Ed Miliband, före detta partiledare för Labour i Storbritannien. Han kommer bland annat att prata om hur Brexit och Donald Trump påverkar världspolitiken och samhällsutvecklingen.
– I år har vi samlat drygt 150 utställare. En nyhet är konceptområdet ”Den smarta staden”, där besökare kan testa och ta en närmare titt på innovativ teknik som kan användas i olika delar av den offentliga sektorn. Här kan man passa på att själv prova på den teknik som kan göra verklig nytta i framtidens välfärd, säger Henrik Edman.

Sveriges Kvalitetskommun 2017
På Kvalitetsmässans invigningsgala den 14 november delas utmärkelsen Sveriges Kvalitetskommun 2017 ut. De nominerade är Helsingborg, Upplands Väsby, Västerås, Tyresö, Vallentuna och Örnsköldsvik. Dessa sex kommuner har granskats av en expertgrupp inom Sveriges Kommuner och Landsting innan juryn utser vinnaren.
Till Sveriges Kvalitetskommun utses den kommun som har lyckats bäst med att utveckla och förbättra demokrati, verksamheter, arbetsmiljö och samhällsbyggande. Bakom utmärkelsen står Sveriges Kommuner och Landsting och Kvalitetsmässan samt Hypergene, NCC, Saco och Vision.
Sveriges Digitaliseringskommun 2017
På Kvalitetsmässan utses även Sveriges Digitaliseringskommun 2017. Falkenberg, Karlskrona, Kungsbacka, Stockholm och Uppsala är de kommuner som har gått vidare till ytterligare utvärdering genom platsbesök av juryn under ledning av Sveriges Kommuner och Landsting.
Bakom utmärkelsen står Sveriges Kommuner och Landsting och Kvalitetsmässan samt Finansdepartementet, PwC, Vinnova och IT&Telekomföretagen.