Vellinge kommun i toppen på årets företagsklimatsranking

Publicerad 13 november 2018
Text: Anette Bodinger Larsson

Christer Ekdahl, näringslivsutvecklare och Carina Wutzler (M), kommunstyrelsens ordförande i Vellinge kommun.
Vellinge är tillbaks i toppen på Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i Sverige.
– Vi tog till oss av förra årets svacka och har jobbat hårt med att förbättra bland annat handläggningstider och service till näringslivet, säger kommunstyrelsens ordförande, Carina Wutzler (M).

Vellinge klättrade hela tolv placeringar, från till fjortonde till andra plats, på Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i landets 290 kommuner. Den starka klättringen har inte kommit per automatik. Under det gångna året har kommunens ledning arbetat hårt med olika förbättringsområden som framkom i enkäten till förra årets ranking.
– Vi tog till oss synpunkterna och har genom SKL:s program ”Förenkla – helt enkelt” arbetat med att utveckla kommunens kontakter med näringslivet samt skapa en större förståelse för företagens behov. Näringslivsrepresentanter har deltagit i utvecklingsarbetet där utgångspunkten har varit det som företagen själva anser vara viktigt för möjligheten att starta, verka och växa, berättar Carina Wutzler.
Digitalisering har varit en del av arbetet vilket bland annat resulterat i ett antal nya e-tjänster för restaurangnäringen i kommunen.
– Genom att förenkla och digitalisera våra ansökningar och registreringar har vi lyckats underlätta det administrativa arbetet för restaurangägare. Genom tjänsten Serverat kan de på ett enkelt ta fram checklistor och hitta annat stöd inför olika ansökningsförfaranden.

En väg in
Under det gångna året har kommunen även förstärkt bemanningen på näringslivssidan som nu består av två personer som arbetar dedikerat med företagen i Vellinge.
– Vi vill tydliggöra att det ska vara en väg in till kommunen. Företagare som kontaktar oss ska inte skickas runt mellan olika personer och avdelningar utan ha en kontaktperson som lotsar dem rätt redan från början. I grunden handlar det om att vi vill att företag ska välja Vellinge kommun när de står inför att etablera ett företag. För att klara det måste vi vara företagarvänliga och ha en tydlig approach.

Nära dialog
Målbilden är att företagen ska se kommunen som en samarbetspartner där man tillsammans skapar förutsättningar för ett bra näringslivsklimat.
– För att klara det måste vi tänka framåt, annorlunda och ha en nära dialog med företagen. Det är de som står för innovationen, vår uppgift som kommun är att ge dem rätt förutsättningar, fastslår Carina Wutzler.
Vellinge är också en kommun som är positiv till att privata företag driver till exempel skolor, hemtjänst och annan traditionell, kommunal service.
– Vår inställning är att vi inte ska konkurrera med näringslivet och ser därför gärna att det finns företag som utför dessa tjänster, utan att för den skull ge avkall på några kvalitetskrav, tvärtom.

Utmaningar
En utmaning för framtiden är kollektivtrafiken och infrastrukturen i stort.
– Vellinge kommun har ett fantastiskt geografiskt läge, med närhet till kontinenten, hamnen i Trelleborg och inte minst till arbetsmarknad, högskolor och universitet i Malmö och Lund. Men det gäller att infrastrukturen hänger med och byggs ut så att den konkurrensfördel vi har idag inte försvinner. Därför har kommunen en aktiv dialog med Region Skåne och Trafikverket kring dessa frågor.
En annan framtidsutmaning är stigande havsnivåer.
– Visst, det ligger långt i fram i tiden men om företagare ska våga satsa på Vellinge måste de kunna lita på att vi arbetar för att få fram lösningar även på morgondagens utmaningar. En del av det arbetet är att utreda hur vi ska bygga skydd mot stigande havsnivå.
Hon påpekar att ett blomstrande näringsliv är en förutsättning för kommunens utveckling.
– De lokala företagen skapar inte bara arbetstillfällen och skatteintäkter, de bidrar också till att hålla samhället levande.
Att Vellinge nu är tillbaka i toppen på Svenskt Näringslivs ranking ser hon som ett kvitto på att verksamheten är på rätt väg.
– Det känns bra, men nu gäller det att inte bli nöjd och luta sig tillbaka. Vi måste fortsatt vara på tårna och jobba för att bli ännu bättre, fastslår Carina Wutzler.

Vellinge kommun
Vellinge kommun ligger mitt i den expansiva Öresundsregionen. Här har du nära till både naturen och en stor arbetsmarknad. Vellinge har några av Sveriges finaste stränder, nöjda invånare, ett välmående näringsliv och ett rikt kultur- och föreningsliv.