Svensk innovation effektiv­ise­rar och strukturerar kommuners IT

Genom prisbelönt teknik för visualisering och analys av IT-drift har svenska vScope rönt stor framgång bland IT-organisationer inom både privat och offentlig sektor. Användarna vittnar om ökad förståelse som lett till minskningar av både risker och kostnader.

I ett datacenter finns komponenter från många olika leverantörer som ofta hanteras med separata verktyg. Det är en utmaning för IT-avdelningen att ha full koll på hård- och mjukvara. Ofta saknas lösningar som överblickar samtliga plattformar, hur de är konfigurerade och hur de samverkar. Malmöbaserade InfraSight Labs har med sin produkt vScope hittat en lösning. För detta blev de utsedda till ett av Sveriges 33 hetaste unga teknikbolag 2015.
– Många IT-avdelningar lägger förvånansvärt mycket resurser på insamling och tolkning av data från sin IT-drift. Det är inte lätt att hålla en uppdaterad dokumentation, exempelvis för att hantera investeringar, avvikelser eller skapa interna faktureringsunderlag. Vi har därför utvecklat en lösning som inte bara automatiserar datainsamling och dagligen dokumenterar förändringar. vScope automatiserar även analysen och kan därför föreslå förbättringar, säger InfraSight Labs vd Magnus Andersson.
– Det här är ett nytt sätt att tänka. vScope fungerar som en virtuell expertkonsult som pekar ut potentiella problem och vägleder användaren till möjliga effektiviseringar. Det hjälper medarbetarna att lägga sin tid på rätt saker, säger Magnus Andersson.

Stor tillgång för Ronneby kommun
Flera svenska kommuner, däribland Habo, Trosa, Gnesta, Söderhamn och Arvidsjaur, använder dagligen vScope för att underhålla och förbättra i sin IT-drift. Ronneby kommun implementerade vScope under våren 2015 och resultaten lät inte vänta på sig.
– Eftersom vScope scannar av alla våra system varje natt sparar vi mycket tid. Tidigare loggade vi in på varje server separat, nu sammanställer vScope snabbt den information vi behöver. Det gör att vi kan ge snabbare service till kommunens medarbetare när de behöver support och vi kan enklare hitta avvikelser som annars hade kunnat leda till störningar. När vi genomför projekt är uppstartstiden betydligt kortare än tidigare. Vi är sammantaget mycket nöjda med vScope, säger Tobias Ekberg, systemtekniker på Ronneby kommun.

InfraSight Labs
vScope från InfraSight Labs automatiserar dokumentation och analys av IT-infrastruktur. Ett enkelt sätt att få vägledning till minskade risker och kostnader. Ny Teknik och Affärsvärlden utsåg 2015 InfraSight Labs till ett av Sveriges 33 hetaste unga teknikföretag. InfraSight Labs grundades 2010 och består idag av tio medarbetare i Malmö, Stockholm och Göteborg.

InfraSight Labs AB
Tel: 040-615 3160